استرالیا قانون پاکت ساده و بدون آرم و نشان سیگار را به اجرا درآو

استرالیا قانون پاکت ساده و بدون آرم و نشان سیگار را به اجرا درآورد


استرالیا نخستین کشوری در جهان است که با تصویب و اجرای قانونی، تولیدکنندگان سیگار را وادار کرده است که محصولاتشان را با پاکت ساده و بدون آرم و نشان تولید کنند.

به نقل از بی بی سی، با اجرای این قانون از این پس شرکت‌ها باید سیگارهای خود را در پاکت‌هایی به رنگ سبز زیتونی بسته‌بندی کرده و روی آن عکس‌ها و شعارهای هشداردهنده‌ای از تاثیرات منفی سیگار بر سلامت انسان چاپ کنند.

این قانون که سال گذشته میلادی تصویب و بعدها به تائید دیوان عالی استرالیا رسیده است، از امروز (اول دسامبر) در استرالیا اجرا شده است، تولید کنندگان سیگار را از چاپ نام و لوگوی شرکت خود بر روی پاکت سیگار منع می‌کند.

شرکت‌های تولید کننده سیگار فقط حق دارند نام شرکت خود را با فونت ریز در زیر پاکت سیگار چاپ کنند.

تانیا پلیبرسک، وزیر سلامت استرالیا در این باره توضیح داد: “این آخرین نفس‌های یک صنعت رو به نابودی است.”

آنا جونز، از اعضای یک گروه مبارزه با مصرف دخانیات با استقبال از این تصمیم می‌گوید: “پاکت‌های ساده و بدون آرم یک جوری ‘هویت’ را از این بسته‌ها گرفته است.”

او می‌گوید: “وقتی شما رنگ و طرح همیشگی را از سیگار می‌گیرید و جایش را با حجم زیادی از هشدارهای مربوط به سلامتی می‌پوشانید، در حقیقت شما ابهت یک محصول را ازش می‌گیرید.”

دانکن کندی، خبرنگار بی‌بی‌سی در سیدنی می‌گوید: “روی پاکت سیگار آخرین جایی بود که شرکت‌های تولید کننده سیگار می‌توانستند محصول و نام خود را تبلیغ کنند.”

تبلیغ سیگار در رادیو و تلویزیون استرالیا از سال ۱۹۷۶ و متعاقب آن از سال ۱۹۸۹ در روزنامه‌های این کشور هم ممنوع شد.

همچنین از سال ۱۹۹۲ شرکتهای تولید کننده سیگار حق سرمایه گذاری برای مسابقات ورزشی یا رویدادهای فرهنگی را در استرالیا ندارند.

از آنجایی که سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مساله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه در بر دارد، دولت استرالیا وظیفه خود می‌داند که دست به اقدامی بزند.

مقام‌های استرالیا امیدوارند بسته‌بندی‌های ساده‌تر باعث کاهش افراد سیگاری در جامعه شود.

اما شرکت‌های تولید سیگار این قانون را به چالش کشیده‌اند و امیدوارند که بتوانند از طریق سازمان تجارت جهانی اقدامی علیه این قانون انجام دهند.

آنها می‌گویند حذف نشان شرکت‌ها باعث کاهش چشمگیر سود خواهد شد و می‌تواند به تولید سیگارهای تقلبی بیانجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد