زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ

یک غذای مجلسی و اصیل ایرانی

برای ۶ نفر

 

مواد لازم :
۱ ـ مرغ یک عدد و نیم
۲ ـ برنج چهارونیم پیمانه
۳ ـ آب برای برنج دانه بلند ۶ پیمانه و برای برنج ایرانی پنج و نیم پیمانه ( برای روش کته )
۴ ـ نمک  و زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
۵ ـ روغن زیتون
۶ ـ زعفران دم کرده
۷ ـ زرشک یک الی یک و نیم  پیمانه
۸ ـ خلال بادام ۱ پیمانه
۹ - خلال پسته ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
۱۰ ـ ۳ عدد برگ بو
۱۱ ـ دارچین ۱ الی ۲ قطعه
۱۲ ـ هل ۵ دانه
۱۳ ـ زنجبیل یک قطعه
۱۴ ـ پیاز ۱  عدد درشت
۱۵ ـ کرفس ۱ ساقه کوچک
۱۶ ـ هویج ۱ عدد کوجک
۱۷ ـ سبزیجات معطر
۱۸ ـ روغن حیوانی به میزان لازم
۱۹ـ گلاب ۳ قاشق
۲۰ ـ شکر ۳ الی ۴ قاشق
طرز پختن مرغ : ............
برای دیدنطرز پخت به ادامه مطلب بروید

برای پختن مرغ روشهای مختلفی هست بعضی به روش آب پز و بعضی پس از آبپز کردن مرغ را سرخ میکنند و یا مرغ را در فر میپزند .در هر صورت برای معطر ساختن مرغ بایستی از ادویه جات و سبزیجات استفاده نمود .چه در روش آبپز درون دیگ و یا فر ادویه ها را نکوبیده استفاده کنید تا رنگ مرغ تغییر نکند .

روش پخت مرغ درفر:

مرغ را قطعات دلخواه تقسیم کنید من در اینجا از مرغ بااندازه کوچک استفاده کرده ام ومرغ را از طول به دو نیم کردم و چون از فر استفاده کردم برای اینکه مرغ پس از پختن خشک نشود پوست آن را جدا نکردم . درون ظرف نچسب یا سینی فر و یا ظرف پیرکس کمی روغن بریزید و مرغ را داخل آن بچینید .

پیاز و هویج حلقه حلقه شده و قطعات کرفس وسبزی های معطر را اطراف مرغ در ظرف بریزید ادویه جات (زنجبیل و برگ بو و هل و دارچین ) را هم اضافه کنید . نمک و زردچوبه و فلفل را در کمی آب حل کنید و اطراف مرغ را با آن آغشته کنید.

یک و نیم الی دو لیوان آب کف ظرف بریزید .

ظرف را با فویل بپوشانید .فر را روشن کنید و ظرف را در فر بگذارید به مدت یک ساعت و نیم (۵/۱ ) ساعت با درجه ۲۰۰ درجه سانتی گراد روی پنجره وسط بپزد . وجود فویل باعث جمع شدن بخار آب و حرارت زیاد درون ظرف میشود و مرغ خیلی سریع میپزد نیازی به سوراخ کردن فویل نیست چون هر چه لبه های فویل را هم در اطراف ظرف محصور کنید باز هم منافذی برای خروج بخار آب وجود دارد . 

 پس از این مدت  با کنار زدن فویل از روی مرغ با فرو بردن یک سیخ تمیز چوبی به درون مرغ از پخته شدن آن اطمینان حاصل کنید چون ممکن است مرغی را که برای پخت انتخاب کرده اید درشت باشد و برای پخت به زمان بیشتری نیاز داشته باشد .

وقتی مرغ پخته شد با برس زعفران دم کرده روی آن بزنید و گریل را روشن کنید و سطح رویی مرغ را کمی سوخاری کنید .

طرز پخت برنج :

برای تهیه برنج من طبق معمول از روش کته که هم خوشمزه ترو هم ارزش غذایی بیشتری دارد استفاده کردم ولی بیشتر افراد روش آبکش کردن را بکار میبرندواین روش را میپسندند .

زرشک را با شکر و روغن حیوانی یا کره روی حرارت کمی تفت دهید در حدی که شکر آب شود تفت دادن زیاد موجب خشک شدن زرشک  میشود .

خلال بادام را در زعفران دم کرده و گلاب بخوابانید و روی ظرف برنج بگذارید تا با  حرارت آن نرم شود .

برنج که دم کشید سه الی چهار کفگیر آنرا زعفرانی کنید و زمانی که در دیس میکشید یک کفگیر از برنج سفید و یک کفگیر از برنج زعفرانی و بعد مخلوطی از زرشک و خلال بادام و خلال پسته بریزید و دو باره این کار را انجام دهید تا تمام مواد را در دیس بکشید و بعد مرغها را روی برنج بچینید. اگر به روش من مرغ را دو تکه کرده بودید حتماً برای برش دادن مرغ سر میز غذا قیچی یا کارد استفاده کنید تا مرغ خوب بریده شده و بد منظره نشود.

روش آب پزکردن مرغ:

افرادی که به دلایلی چون رژیم و یا بیماریهای قلبی و چربی خون بالا و...از خوردن چربی پرهیزند میتوانندمرغ را آبپزو باروش زیر تهیه کنند.

لایه زیرین ظرف را با حلقه های پیاز بپوشاندید و قطعات مرغ را روی آن بچینید ادویه هایی که در بالا نوشته بودم به همراه هویج و کرفس و سبزیجات معطردر اطراف مرغ بریزید و با آب کم مرغ را بپزید .سعی کنید این ادویه ها را همیشه در منزل داشته باشید و برای معطر شدن گوشت مرغ و سایر گوشتها علاوه برپیاز و سیر و سبزیجات معطر از این  ادویه ها هم حتماْ استفاده کنید .بعد از پخته شدن مرغ را زعفرانی کنید و با زرشک پلو در دیس بچینید. ادویه های نکوبیده را از ظرف خارج کنید و دوربیندازید .از  آب گوشت و رب و آبلیمویا آب نارنج و دارجین و یا به روشهای دیگری که دوست دارید به یک سس خوشمزه درست کنید وبا زرشک پلو میل کنید واز دستپخت خودتان لذت ببرید  .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد