استرس مزمن ، عوامل تنش زای مهم و تیپ شخصیتی نوع A، خطر بروز سکته

استرس مزمن ، عوامل تنش زای مهم و تیپ شخصیتی نوع A، خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که در یک مطالعه جدید معلوم شد استرس مزمن ناشی از عوامل تنش زای مهم در زندگی و رفتارهای مربوط به تیپ شخصیتی نوع A، خطر بروز سکته مغزی را تشدید می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پیش از این معلوم گشته بود که عوارض‌ احتمالی‌ استرس‌ مزمن‌ می‌تواند در بسیاری‌ از مشکلات‌ مربوط‌ به‌ سلامت‌ شامل‌ حوادث‌، آرتریت‌، آسم‌، سرطان‌، سرماخوردگی‌، کولیت‌، دیابت‌، اختلالات‌ غدد درون‌ریز، خستگی‌، سردرد، کمردرد، مشکلات‌ گوارشی‌،اختلالات‌ پوستی‌، بیماری‌ قلبی‌، فشار خون‌ بالا، بی‌خوابی‌، دردهای‌ عضلانی‌، اختلال‌ کارکرد جنسی‌ و زخم‌ها نقش‌ بازی‌ می کند.

در مطالعات پیشین نشان داده شده بود که استرس مزمن موجب بروز علائم جسمی و روانی نامطلوب می شود که اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، اما در این مطالعه ارتباط مستقیم بین استرس مزمن و افزایش خطر سکته مغزی، آشکار شده است.

این یافته حاصل مطالعه روی ۱۵۰ فرد بزرگسال با میانگین سنی ۵۴ سال است و شرح آزمایشات فوق در مجله «نورولوژی، نوروسرجری و روانپزشکی» به چاپ رسیده است.

محققان با انجام یک پژوهش بر روی ۱۵۰ بزرگسال با سن متوسط ۵۴ سال که به یک مرکز سکته مغزی مراجعه کرده بودند و مقایسه آنها با گروه شاهد سالم دریافتند که خطر ابتلا به سکته مغزی در میان کسانی که یک واقعه تلخ و دلهره‌آور را در سال گذشته تجربه کرده بودند حدود ۴ برابر بیشتر از افراد دیگر بوده است.

براساس این گزارش محققان علائم وجود استرس مانند اضطراب و افسردگی و دیگر الگوهای رفتاری نشان دهنده نوع صفات شخصیتی را با مقیاس ERCTA‌ ارزیابی کردند و عوامل خطر شناخته شده بیولوژیکی برای سکته مغزی مانند دیابت، فشارخون – کلسترول بالا، سابقه اختلالات ریتم قلبی و خواب‌آلودگی در افراد را منظور کردند و عادات و شیوه زندگی آنها مانند مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌بخش، سیگار کشیدن و غیره را نیز مورد بررسی قرار دادند.

نتایج حاصل از این گزارش با بررسی همه عوامل صرف نظر از عوامل خطر دیگر مانند جنس و شیوه زندگی ناسالم حاکی از آن است که بیشترین خطر ابتلا به سکته مغزی با یک زندگی پر استرس و نوع رفتار شخصیتی افراد همراه بوده است و استرس مزمن که به وسیله محرک‌های استرس‌زا و صفات شخصیتی نوع A‌ به وجود می‌آید امکان بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

از طرفی نتایج دیگر این مطالعه افزود: افراد با داشتن اختلالات ریتم قلب نیز بیش از ۳ برابر نسبت به بقیه در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند.

گفتنی است افراد با داشتن شخصیت نوع A  آشکارا از حرکات کند، ترافیک، صف بستن و هر چیز دیگری که وقت با ارزش را تلف کند، ناراحت می‌شوند و تلاش برای پیشرفت در افراد شخصیت نوع A‌ معمولاً در جوی از تنش، اضطراب، خشم و احساس صورت می‌گیرد.

نتایج این تحقیق در نشریه مغز و اعصاب و روان‌پزشکی منتشر شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد