عباس کیارستمی

"عباس کیارستمی" فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینما

عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹ متولد شد، او دارای لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است، از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در «آتلیه ۷» و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب و آفیش پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت، از سال ۱۳۴۶ در «سازمان تبلیغاتی نگاره» به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم «وسوسهٔ شیطان» ساختهٔ محمد زرین دست بود.

آثار وی اغلب با استقبال فراوان منتقدان روبه‌رو شده‌است، کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصهٔ سینما فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه یا مستند را ساخته، نوشته، یا تهیه کرده‌ است که ازمهم‌ترین آثار وی میتوان به سه‌ گانۀ زلزله، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد و زیر درختان زیتون اشاره کرد.

کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگرهنراز جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک و طراحی نیز فعال است، او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما درایران به شمار آورد.

سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستند گونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی ونیز مکالمه شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلمهای کیارستمی است.

کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است، از جمله یک بار نخل طلایی جشنواره کن و یک بار برنده یوزپلنگ برنزی جشنواره لوکارنو شده‌است، در سال ۲۰۰۳، گاردین کیارستمی را در ردۀ ششم ده کارگردان برتر معاصر دنیا قرار داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد