فرانسوا دوک دو لارشفوکو

"فرانسوا دوک دو لارشفوکو" حکیم و سیاستمدار فرانسوی 

لارشفوکو مولف کتاب معروف «حکمت‌ها» در 15 سپتامبر 1613 در پاریس به دنیا آمد، او در 14 سالگی با آندره دو ویوون ازدواج کرد و از او صاحب هشت فرزند شد، تحصیلات شایانی نکرد، اما توانست در مشق جنگ و درس رزم توفیقاتی به دست آورد، چنان که در سال 1629 در لشکرکشی به ایتالیا شرکت جست و درآن کارزار شهامتی از خود نشان داد که اسباب ورود او به دربار را فراهم ساخت.

مدتی بعد و در 22 سالگی و بعد از نبرد ایتالیا به جنگ با اسپانیایی‌ها رفت،اما بعد از مدیریت و به دلیل انتقاد از مدیریت آن جنگ تبعید شد، اگر چه برخی علت واقعی تبعید او را به هواداری‌اش از ملکه نسبت می‌دهند که در آن زمان مورد غضب صدراعظم ریشیلیو قرار داشت، این جانبداری از ملکه تا به آنجا برای او هزینه داشت که سر از زندان باستیل در‌آورد.

فوکو در سال 1637 به زندان رفت و از این تاریخ تا مرگ صدراعظم ریشیلیو در سال 1642 گوشه انزوا گزید و از امور سیاسی و عمومی فاصله گرفت.

چند ماه بعد پادشاه لویی سیزدهم هم مرد تا فرصتی مناسب برای لاروشفوکو فراهم شود که بتواند به صدر اعظمی خود فکر کند ، چرا که ملکه‌ای که او سخت هوادارش بود و به خاطرش هزینه زندان و عزلت را به جان خریده بود، بر راس قدرت قرار داشت.اما ملکه ناسپاس از کار درآمد و کسی دیگر را به صدر اعظمی انتخاب کرد، و تلاش‌های لارشفوکو هم ثمری نداد و در نهایت او باز هم برای مدتی از صحنه سیاست کناره گرفت تا 4 سال بعد که فرمانداری شهر پواتو را خریداری کرد و وارد عالم سیاست شد.

او در سال 1652، در جنگ سنت‌آنتوان از ناحیه صورت مجروح شد، به طوری که بینایی‌اش به خطر افتاد. او دوست انوره دو بالزاک ، نویسنده نامدار فرانسوی و صاحب رمان معروف باباگوریو بود.

لارشفوکو که زندگی سیاسی‌اش کوله‌باری از شکست و ناکامی بود، از جنگ و سیاست کناره گرفت و از سال 1656 با سکونت در اقامت‌گاه پاریسی لیانکور، بامحافل ادبی و روشنفکری پایتخت فرانسه ارتباط نزدیکی پیدا کرد و ایام آرامی و بی‌دردسری را طی نمود.

او با فاصله گرفتن از سیاست و روی آوردن به ادبیات، اندکی مورد عنایت و توجه دربار قرار گرفت و حتی توانست مشمول مساعدت مالی دربار شود. مراودات او با محافل ادبی ذوق نویسندگی‌اش را بر انگیخت و سبب شد تا کتاب خاطرات او در سال 1662 در بروکسل منتشر شود.اما این کتاب جنجالی به پا کرد که نویسنده را به عقب‌نشینی وانکار کتاب واداشت.

یک سال بعد لاروشفوکو مهمترین اثرش را به صورت محدود در اختیار برخی از دوستانش قرار داد،یکی از این نسخه‌ها به دست ناشری در هلند افتاد و در نهایت منتشر شد، و همین امر سبب شد تا او خود با اصلاح برخی عبارات و کلمات قصار و کاست و فزود آن و بعد از اخذ مجوز نشر‌در سال 1665‌آن را به چاپ برساند.

کتاب حکمت‌ها برای نویسنده‌اش اعتباری جهانی به ارمغان آوردو در سه قرن اخیر بارها و بارهاو به زبان‌های مختلف تجدید چاپ شده است، ضمن آنکه خود لاروشفوکوهم تا زمانی که در قید حیات بود، برای برخی از چاپ‌های آن نکاتی را اضافه یا کم کرد.

لارشفوکو در سال 1680 و در سن 67 سالگی وبراثر بیماری نقرس درگذشت، در حالی که پنجمین چاپ کتابش را هم به چشم دید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد