احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود

"احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود" نویسندهٔ معاصر ایرانی

سه‌ گانۀ همسایه‌ها، داستان یک شهر وبازگشت اودر زمرهٔ آثار برجستهٔ ادبیات معاصر ایران بشمار می‌روند.
محمود در۴ دی ۱۳۱۰ ودر شهراهواز، از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید همین دلیل سبب شد تا بیشتر خود را دزفولی بداند در برخی از آثاراو چون همسایه‌ها و مدار صفردرجه، واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می‌خورد و نیز شخصیت «نعمت» در داستان «غریبه‌ها و پسرک بومی» از کتابی به همین نام نیز از یکی از ساکنین دزفول بنام نعمت علائی گرفته شده است که حول‌ وحوش سال ۱۳۲۳ دردزفول بدست افراد ناشنادس ترورمیشود.
وی پس از سپری کردن دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، به دانشکده افسری ارتش راه یافت، اما ازجمله دانشجویان دانشکدهٔ افسری بود که پس از کودتای ۲۸مردادماه سال ۱۳۳۲ بازداشت و سپس، بخش‌بخش آزاد شدند، درحالی‌که تنها ۱۳ نفر از آنان در زندان باقی ماندند.
احمد اعطا، یکی از این دانشجویان بود، که نه توبه‌ نامه‌ای امضا کرد و نه به همکاری با حکومت تن داد، به همین جهت مدت زیادی را درزندان به‌سر برد که گویا مشکل ریوی اوکه درنهایت به مرگش منجر شد، یادگاری از همان دوران بوده‌است.
مدتی هم در حوالی خلیج فارس ، از جمله در بندر لنگه، در تبعید به سر برد که البته خودش از این دوران باعنوان:«...زمانی که گرفتاربازی سیاست شده بودم !» یاد میکند.
محمود در اواخرعمر، با بیماری تنگی نفس مواجه شد و این بیماری در سال ۱۳۸۰ یکبار او را به بیمارستان کشاند، در اول مهرماه ۱۳۸۱ بار دیگر، حال او به وخامت گرایید وپس ازانتقال به بیمارستان و بستری شدن در روز جمعه، ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱، به دنبال یک دورهٔ بیماری ریوی، در بیمارستان مهراد تهران درگذشت ودر امامزاده طاهر کرج، به خاک سپرده شد.
.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد